Las leyes del juego
Las "Leyes del Juego de Rugby" son dictadas por la International Rugby Board. Su cuerpo central son las 22 reglas que regulan el juego: el terreno, la pelota, número de jugadores, vestimenta, tiempo, oficiales, modo de jugar, ventaja, modo de marcar, juego sucio, offside(fuera de juego) y on side (en juego), pase forward (pase adelantado o "avant"), salidas, pelota al suelo sin tackle ("placaje"), tackle ("placaje"): portador de la pelota derribado, ruck, maul,mark, touche y line-out, scrum ("melé"), penales y free kicks y tries (ensayos).5
De les quals en parlarem nomes de les mes importants :
Anotacions
L'objectiu fonamental consisteix a obtenir una major quantitat de punts que l'adversari. Els punts es poden obtenir de la manera:
- Try o assaig (5 punts): és l'anotació més important, i consisteix a donar suport la pilota amb les mans, braços o pit, a la "zona de marca" (o el zona d'assaig ) de l'adversari.
- Try penal o assaig de càstig (5 punts): és una sanció que concedeix l'àrbitre, quan un try és imminent i l'equip defensor comet infracció després infracció, amb l'evident intenció de impedir-ho.L'equip afavorit també té dret a intentar la conversió, que s'executa des d'una posició equidistant dels pals.
- Drop goal o cop de peu de botepronto (3 punts): el drop o botepronto és un tipus de puntada que es realitza deixant caure la pilota a terra i pateándola immediatament després, i gairebé simultàniament amb el pot. Un gol de dropes concreta mitjançant aquesta puntada, sense que el joc estigui interromput i sempre que passi entre els pals, igual que la conversió (transformació).
- Goal d'un penal o transformació d'una puntada de peu de càstig (3 punts): certes infraccions greus són sancionades amb un penal, en aquest cas l'equip afavorit té l'opció de fer un cop de peu cap als pals des del lloc en què es va cometre, concretant- si es produeix de manera igual a la conversió (transformació).
- Conversió o transformació (2 punts): aconseguit l'assaig (try), el bàndol que ho va obtenir té dret a expulsar la pilota cap als pals d'assaig, a l'altura en què es va marcar el mateix, obtenint la conversió (transformació) si la pilota passa entre els dos i per sobre del travesser.
Joc
Per aconseguir un try o assaig, l'equip atacant pot:- Córrer amb la pilota a les mans evadint als jugadors de l'equip defensor.
- Donar passades cap a enrere o el costat (la passada cap endavant està prohibit si es realitza amb les mans);
- Avançar mitjançant puntades cap al territori rival;
- Realitzar un Maul , una formació grupal ofensiva que s'explica més avall.
Lluita per la pilota
Una de les regles fonamentals del rugbi és el placatge (anomenat tackle en el reglament publicat per la IRB), regulat en la regla 15 del reglament:Un tackle ( placatge ) té lloc quan el portador de la pilota és subjectat per un o més adversaris i és derrocat sobre el sòl. Un portador de la pilota que no està subjecte no és un jugador placar («aplacat») i per tant no ha tingut lloc un placatge. Als jugadors adversaris que subjecten al portador de la pilota i porten a aquest jugador a terra, i que també van a terra, se'ls crida placador (placadores). Els jugadors adversaris que subjecten al portador de la pilota i no van al sòl no són placador (placadores).Perquè el placatge o tackle sigui vàlid, l'atacant ha de ser enderrocat prenent des del tors cap avall, ja que per raons de seguretat està prohibit prendre l'adversari per sobre de la línia de les espatlles, segons estableix el dictamen sobre tackle perillós sancionat per la IRB.Rucks i Mauls
Els rucks i els Mauls són les formacions grupals de lluita per la pilota que formen ambdós equips durant el desenvolupament del joc. La diferència entre ambdós rau en si la pilota es troba en poder d'un dels jugadors ("Maula"), o si es troba a terra ("ruck").El Maul (regla 17) és una formació essencialment ofensiva, en què el jugador que ataca, busca assistir amb un company i un contrincant (com a mínim han de ser dos atacants i un defensor), per guanyar força i penetrar la defensa. Les seves regles són complexes, però bàsicament no ha de deixar de moure cap a la meta i amb els defensors retrocedint; si és detingut durant cinc segons, algun jugador atacant ha d'abandonar Al Maul amb la pilota o passar-, en cas contrari, l'acció de l'equip atacant és castigada amb un melé a favor del defensor. Amb un Maul pot realitzar-se un try.
El ruck (regla 16) és una formació més orientada a la disputa de la pilota, però quan és executada en sèrie, també es converteix en una eina ofensiva. El ruck es forma amb la pilota a terra i amb almenys un jugador de cada equip xocant i licitant per la pilota, però habitualment són diversos. El ruck el formen els jugadors aturats i enfrontats amb els seus contrincants, que han de "ruquear" la pilota, això és tractar d'obtenir, només utilitzant els peus. El ruck sol formar-se quan un jugador amb la pilota és derrocat; seus companys vénen llavors a protegir la possessió de la pilota, passant un peu per sobre d'aquest, prenent així possessió de la pilota i obligant l'equip contrari a passar completament per dalt del jugador enderrocat i córrer als jugadors contraris per prendre la posició de la pilota. No es pot entrar lateralment a aquesta formació ja que seria sancionat amb un penal.
Infraccions
El fora de joc és la infracció més comuna durant una trobada. Si la penalització s'atorga a una distància raonable per al xutador de l'equip no infractor, aquest pot decidir per patear cap als pals per obtenir tres punts. L'equip infractor ha de situar a 10 m de distància de l'equip que patea i no pot fer cap moviment ni soroll, ni tan sols aixecar els braços. Si la falta és convertida (transformada), el joc es reinicia en la línia de centre amb un servei de l'equip que va cometre la infracció. Per contra, si la penalització no és convertida (transformada), normalment es reinicia la trobada des dels 22 m amb una puntada de botepronto ( drop ) de l'equip que va cometre la infracció; aquesta puntada es diu "sortida de 22 metres". Altres penalitzacions freqüents inclouen joc perillós, interferència, no deixar anar la pilota al pis, i llançar-sobre un ruck (montonera al pis). L'equip al qual se li atorga la falta (xutador) pot reiniciar el joc amb un petit toc amb el peu (passant la marca) per iniciar una jugada o amb una puntada a la línia de banda ( touch ) per obtenir un servei de banda . En aquest servei de banda, l'equip que pateó la pilota té el dret de llançar la pilota novament en el line-out. Per infraccions menors (com ara avançar el peu en el scrum), s'atorga un tir lliure o free kick . A diferència del cop de càstig ( penal ), aquest no pot patejar directament als pals per guanyar punts. A més, l'equip infractor pot carregar cap a la pilota un cop el xutador hagi fet algun moviment per expulsar la pilota.